Förbränningsträning a'la Linda

Det har singlat in en del träningsrelaterade frågor lite här och där som jag inte hunnit svara på (förlåt!), men nu tänkte jag att jag skulle börja beta av dem lite pö om pö! Missar jag någon får ni gärna påminna mig vartefter, men jag ska försöka komma ifatt så gott jag kan :)

Den mest populära frågan tänkte jag ta först - nämligen den gällande förbränning.

Egentligen är matematiken ganska enkel bakom att gå ner i vikt: Du behöver göra dig av med mer energi än vad du stoppar i dig. Med det sagt är det ju dock inte lika lätt att faktiskt lyckas med detta i praktiken, då hade ju nog alla haft sin drömkropp vid detta laget ;)

Mitt tips för er som vill gå ner i vikt och stanna där är att kombinera styrketräning och konditionsträning. Då får ni ett snyggt och hållbart resultat! Muskler ökar din viloförbränning (alltså den mängd energi din kropp kräver i vila) och gör även din kropp fastare och mer välformad, vilket jag tror de flesta vill uppnå. Våga lägga på vikter, det ska vara ordentligt tungt, och var inte rädda för att bli "muskelmonster" - det kommer inte hända över en natt! ;)

När det kommer till vilken träningsform man ska välja tycker jag att det är något högst individuellt. Alla har sina olika förutsättningar och det är viktigt att man hittar något som funkar för en själv. Något som är superviktigt enligt mig är att välja den form av träning som man tycker är rolig - för det blir så himla mycket lättare att kämpapå då. Jag kan till exempel säga att jag älskar att dansa, därför går jag gärna på zumba eller afrodans och kan då ta ut mig mycket mer än om jag till exempel står och trampar på crosstrainern - just för att det är så mycket roligare med dans! Så mitt allra viktigaste tips är att göra träningen rolig, och att variera sig så att man inte tröttnar! :) Jag själv brukar varva löpning, crosstrainer, spinning och dans.

Gällande intensiteten så får man även här utgå från sig själv och sin förmåga. Jag brukar gilla att ha hög intensitet på alla mina pass för att få ut så mycket som möjligt utav dem, men jag har å andra sidan tränat i hela mitt liv och har en kropp som är van vid detta. För en annan som inte är lika van kanske det räcker att jogga lite lätt eller ta en rask promenad. Tränar du kanske tre dagar i veckan tjänar du på att ha en hög intensitet under dina pass, medans om du då istället väljer att göra något varje dag kanske kan nöja dig med lågintensiv träning. När det gäller förbränning brukar jag försöka tänka på att det viktigaste inte är att det går fort (ex. när jag springer) utan att jag orkar hålla på en längre stund - kanske ca 45 minuter och uppåt.

Så börja på eran nivå, men våga pusha er framåt vartefter! Man orkar oftast mycket mer än vad man själv tror, och hjärnan brukar ofta säga till oss att vi är trötta innan kroppen gör det. Ha tålamod - det tar tid att göra en förändring. Utmana er själva, sätt upp nya mål och ha roligt medans ni gör det - då tror jag att ni kommer att få riktigt fina resultat! :)

Lycka till nu! :D


...Och all feedback är mer än välkommen ;)

Kommentera mera! :D

Nu är det din tur att tycka till ;)

Tänk på att:
-Försöka bibehålla en trevlig stämning på bloggen, onödiga elakheter behövs icke!
-Det är tillåtet att fråga om vad som helst ;)
-Desto fler kommentarer, desto större blogglust/högre kvalitet på bloggandet.
-Kommentarer kan göra mig sugen på att kika in på just DIN blogg :) Dock publicerar jag ingen bloggreklam.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Bloggare?

Kommentera:

Trackback
RSS 2.0

Blogg listad på Bloggtoppen.se